Sidor

torsdag 10 mars 2016

Efter två lektioner...

Vad har hänt under de två första lektionerna? Vilka digitala verktyg har använts och på vilket sätt har de ökat kvaliteten i lärandet?


Vilka digitala verktyg har använts i undervisningen?


På vilket sätt har de förstärkt undervisningen genom att locka fram belägg för lärande (strategi 2)?
Genom att använda Kahoot har eleverna fått tid att tänka. Som lärare kan man själv ställa in hur lång tid man vill att eleverna ska ha på sig att svara på en fråga. Denna tysta tid behöver inte fyllas med något annat än tankar och både lärare och elever verkar ha lättare att acceptera denna tysta tid som uppstår då Kahoot (eller annat verktyg används) än då tyst tid uppstår efter att läraren ställt en spontan fråga.

Kahoot har också gjort att alla elever fått svara skriftligt. Lektionerna var sedan så upplagda att vissa elever också fick svara muntligt efteråt. Detta gjordes med Random name picker, vilket gjordes att ordet fördelades i klassen. Detta ledde till att alla någon gång också kom till tals muntligt. Detta verktyg ger också eleverna tid att tänka kring hur de vill formulera sitt svar.

4 kommentarer:

  1. Hej! Har du något tips på en random picker som väljer namnen lite snabbare? Eller går det att ställa in den här utan att jag har listat ut hur?

    SvaraRadera
  2. Hej! Här finns en annan variant: http://webtools.itgonline.se/appar/selfie/index.html

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Den gillade jag bättre. Tack!

    SvaraRadera